خرید لباس ورزشی کدام بخش از گزارش آژانس تحریف شد؟

اخبار رسانه‌های غربی که از هفته گذشته تاکنون درباره بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران منتشر شدند، همگی بر این نکته تأکید داشتند که ایران اجازه بازدید از مرکز نظامی «پارچین» را به نمایندگان آژانس نداده است، ولی با مروری دقیق‌تر، می‌توان دریافت که آنها از چه تکنیک‌های تحریف رسانه‌ای برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی بهره برده‌اند.به گزارش «»، این گونه اخبار و گزارش‌ها، در حالی از سوی رسانه‌های غربی مطرح می‌شود که هم اظهارات صریح آقای سلطانیه، نماینده ایران در آژانس و هم گزارش جدید آژانس بر این نکته تأکید داشته‌اند که ایران ذاتاً با بازدید از پارچین مخالف نیست، بلکه آن را به توافق همکاری با آژانس موکول کرده است.این نکته، امری است که در مصاحبه‌های اخیر آقای سلطانیه با رسانه‌های داخلی و خارجی آشکارا به آن اشاره شده است؛ از جمله، وی در مصاحبه با خبرگزاری «راشاتودی» و همچنین «رویترز» اعلام کرد، زمانی که شرایط همکاری ایران و آژانس تعیین شده و مورد توافق قرار بگیرد، بازرسان آژانس اجازه دسترسی به پارچین را خواهند یافت.مصاحبه آقای سلطانیه با «راشاتودی» در برخی رسانه‌های آسیایی، از جمله برخی از روزنامه‌های کشور هندوستان بازتاب یافت، ولی رسانه‌های خبری غربی به آن اشاره‌ای نکردند. در میان رسانه‌های غربی نیز «رویترز» ـ که مصاحبه آقای سلطانیه را منتشر کرده بود ـ موضوع دسترسی به پارچین را در آخرین خط و پس از بیان این ادعا که ایران اجازه دسترسی به این مرکز را نداده، منتشر کرد.افزون بر این، توجه به ادبیات استفاده شده در گزارش آژانس نیز مهم است. در گزارش منتشره آژانس آمده است: «آژانس درخواست دسترسی به مرکز پارچین را مطرح کرد، ولی ایران در آن هنگام، اجازه دسترسی به این مرکز را نداد».همچنین اظهارنظری که پس از مذاکرات اخیر نمایندگان آژانس در ایران منتشر شد، این بود که ایران اعلام کرد، هنوز نمی‌تواند اجازه دسترسی به مرکز [پارچین] را صادر کند.توجه به قیدهای «در آن وقت» و «هنوز» در گزارش آژانس بسیار مهم و قابل توجه است. در حقیقت، خود آژانس نیز اذعان دارد که مسأله عدم دسترسی به پارچین، مربوط به زمان و حصول توافقات است و امری بنیادی نیست؛ به ویژه با توجه به اینکه ایران دو بار در سال 2005 اجازه بازدید از این مرکز را به بازرسان آژانس داده است.اما روند رسانه‌های غربی همچنان گذشته بود. «رویترز» در گزارش‌های بعدی خود هیچ اشاره‌ای به لحن گزارش آژانس یا اظهارات آقای سلطانیه نکرد. «لس آنجلس تایمز» نیز بدون اشاره به اظهارات آقای سلطانیه، تنها اتهامات پیشین علیه ایران را تکرار کرد. این روزنامه همچنین تفسیری غیرواقعی از خود منتشر کرد، مبنی بر اینکه: «ایران از پاسخ به پرسش‌های کلیدی درباره برنامه توسعه هسته‌ای خود سر باز زده است».داستان پارچین، روز سه‌شنبه با گزارشی که از سوی رویترز منتشر شد، وارد فاز جدیدی شد. در این گزارش، رویترز به نقل از «هرمن ناکرتس»، معاون دبیرکل آژانس نوشت: «ممکن است فعالیت‌هایی در پارچین در حال انجام باشد که رفتن ما به آنجا را ضروری می‌سازد». ناکرتس در این باره به گزارش‌های رسیده از «یکی از اعضا» استناد می‌کرد؛ اما نامی از آن عضو نبرد.اما هویت این «یکی از اعضا» اهمیت بسیاری دارد، زیرا اگر منظور از آن عضو، رژیم صهیونیستی باشد ـ که احتمالاً همین گونه است ـ  در دشمنی این رژیم و ادعاهای آن مربوط به تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای تردیدی نیست.به این ترتیب، دیده می‌شود که رسانه‌های غربی با در پیش گرفتن رویکردی مشخص، همگی سعی در آن دارند که بر وجود ابهام در برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده و به جو جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران دامن بزنند.